
Ukrayna Cumhurbaşkanının Kırım Özerk Cumhuriyeti Temsilciliği tarafından hazırlanan ve 23 Haziran 2026'da kamuoyuna sunulan kapsamlı araştırma, Rusya'nın Kırım Yarımadası’ndaki 12 yıllık işgal süresince uyguladığı sistematik asimilasyon ve hak ihlallerini gözler önüne serdi. "Rusya Federasyonu'nun İşgal Altındaki Topraklardaki Eylemlerinin Genelleştirilmiş Deneyimi" başlıklı raporda, işgalci yönetimin bugüne kadar Kırım'da tam 22 kez yasa dışı zorunlu askerliğe alma kapmanyası düzenlediği aktarıldı. Bu zorunlu askere alma operasyonları neticesinde, en az 3 bin 100 Kırım sakininin Ukrayna'ya karşı yürütülen savaşta cepheye sürülerek hayatını kaybettiği belgelendi.
RUS YAĞMASININ VE ASKERİLEŞTİRMENİN BOYUTLARI
Rapora göre Rus yönetimi, yarımadada mülkiyet haklarını gasp ederek 11 bin stratejik nesne ve mülkü yasa dışı şekilde "özelleştirdi" ve bölgedeki dini toplulukların yarısından fazlasını tamamen tasfiye etti.
En dikkat çekici ve ürkütücü veri ise geleceğe yönelik yürütülen nüfus mühendisliği oldu; işgal süresince tam 200 bin Kırımlı çocuğun Rus eğitim ve propaganda mekanizmaları eliyle "askerileştirildiği" deşifre edildi. Toplantıda konuşan Kırım Cumhurbaşkanının Kırım Temsilcisi Olha Kurışko, savaşın ancak Kırım'ın özgürleştirilmesiyle adil bir şekilde sona erebileceğini vurgulayarak, “Her şey Kırım'la başladı ve her şey Kırım'ın kurtuluşuyla sona ermeli. Kırım'ın bu savaşta stratejik bir yeri var." dedi.