SON DAKİKA
Hava Durumu
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文

#Azal

QHA - Kırım Haber Ajansı - Azal haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Azal haber sayfasında canlı gelişmelerle ulaşabilirsiniz.

Azerbaycan’dan Rusya’ya tepki: AZAL sigorta ödemeleri ile tazminat farklı konular Haber

Azerbaycan’dan Rusya’ya tepki: AZAL sigorta ödemeleri ile tazminat farklı konular

Azerbaycan Dışişleri Bakanlığı, Rusya’nın düşürdüğü AZAL yolcu uçağına ilişkin sigorta ödemeleri hakkındaki açıklamasına sert tepki gösterdi. Azerbaycan Dışişleri Bakanlığı Sözcüsü Ayhan Hacızade, Moskova’nın sigorta ödemeleri hakkındaki açıklamalarının asılsız olduğunu ve kamuoyunu yanıltmaya yönelik bir girişim içerdiğini açıkladı. Rusya Dışişleri Bakanlığının, Azerbaycan Hava Yolları’na (AZAL) ait uçağın vurulması faciasıyla ilgili sigorta ödemelerinin yapılmasına dair 4 Eylül tarihli basın açıklamasına ilişkin olarak konuşan Hacızade, AZAL’a ve yolculara Rusya’da kayıtlı bir sigorta şirketi tarafından yapılan sigorta ödemeleri ile Azerbaycan’ın bu olay nedeniyle Rusya’dan tazminat talep etmesi konularının tamamen farklı meseleler olduğunu vurguladı. "SİGORTA ÖDEMELERİ VE TAZMİNAT ÖDEMELERİ AYNI DEĞİL" Hacızade açıklamasında şu ifadeleri kullandı: “Söz konusu şirket tarafından yapılan sigorta ödemeleri süreci yaklaşık 6 aydır devam etmektedir. Bu ödemeler, AZAL’ın sigorta sözleşmesi çerçevesinde, şirketin uçağı ve yolcuları sigortalaması sonucu ortaya çıkan yükümlülüklere uygun şekilde gerçekleştirilmektedir. Ödemelerin Rusya merkezli bir sigorta şirketi tarafından yapılmasına gelince; genellikle uçakların sigortası ilgili uluslararası sigorta şirketleri aracılığıyla sağlanır. Ancak Rusya’da hiçbir uluslararası sigorta şirketi faaliyet göstermediğinden, AZAL uçağı Rusya merkezli bir şirket üzerinden sigortalanmıştır. Dolayısıyla bu sigorta ödemelerini, Azerbaycan’ın Rusya hükûmetinden talep ettiği tazminatla aynılaştırma girişimleri doğru değildir.” RUSYA ALGI OPERASYONU YAPIYOR Ayrıca Hacızade, Rusya Dışişleri Bakanlığının, bu yılın temmuz ayında Azerbaycan’da 13 Rus vatandaşının tutuklanmasını Azerbaycan-Rusya ilişkilerinin kötüleşme nedeni olarak sunmasının ve serbest bırakılmalarını, ilişkilerin iyileşmesi için koşul olarak göstermesinin yanlış olduğunu vurguladı. Gerilmenin asıl sebebinin AZAL uçağının vurulması ve sonrasında Rus yetkililerin tutumu olduğunu belirten Hacızade, “Rusya’da Azerbaycanlıların etnik kökenleri nedeniyle taciz edilmesi ve Yekaterinburg’da dövülerek öldürülmeleri, ilişkilerde ek gerilim yaratmıştır. Ayrıca Rusya’nın çeşitli devlet kurumlarının Azerbaycan’a yönelik faaliyetleri de olumsuz etki oluşturmaktadır.” dedi. RUSYA ÖDEMELERİ YAPTIĞINI İLERİ SÜRMÜŞTÜ Rusya Dışişleri Bakanlığı tarafından 4 Eylül 2025 tarihinde yapılan basın açıklamasında, Rusya'nın "AlfaStrakhovanie" sigorta şirketinin, AZAL'a ait uçağın tam sigorta bedeli olan 1 milyar 3 milyon ruble (yaklaşık 12,34 milyon dolar) ödeme yaptığı duyuruldu. Açıklamada, kazada yaralanan veya hayatını kaybeden yolcuların büyük kısmı için tazminatların ödendiği, 62 yolcudan 46'sına ilişkin taleplerin tamamen karşılandığı ileri sürüldü. 15 Rus vatandaşından 7'si, 38 Azerbaycan vatandaşından 35'i, Kırgızistan uyruklu 3 yolcunun tamamı ve Kazakistan uyruklu 1 yolcu için ödemelerin gerçekleştirildiği belirtildi. Bugüne kadar mağdurlara ve hayatını kaybedenlerin yakınlarına toplam 358,4 milyon ruble (4,4 milyon dolar) ödeme yapıldığı aktarılan açıklamada, diğer yolculara ilişkin süreçlerin sürdüğü iddia edildi. 38 KİŞİ HAYATINI KAYBETTİ Azerbaycan Hava Yollarına (AZAL) ait J2-8243 sefer sayılı "Embraer 190" tipi yolcu uçağı, 25 Aralık 2024 tarihinde sabah saatlerinde Kazakistan'ın Aktau şehrinde düşmüştü. Rus füzesinin yolcu uçağını hedef alması sonucu büyük bir felaket meydana gelmiş ve uçakta bulunan 67 kişiden 38'i yaşamını yitirmişti. Yapılan incelemeler sonucunda, yolcu uçağının bir Rus Pantsir-S füzesi tarafından hedef alındığı ortaya çıktı. Rusya başta inkâr etti ancak ortaya çıkan kanıtlar, füzenin Grozni üzerindeki bir SİHA (silahlı insansız hava aracı) hava faaliyeti sırasında 8432 sefer sayılı uçağa ateşlendiğini ve uçağın yanında patlayan şarapnelin yolcuları ve kabin ekibini vurduğunu doğruladı. RUSYA UÇAĞI BİLEREK Mİ VURDU? Azerbaycan haber servisi Minval, uçağı düşüren Pantsir-S füzesinin ateş emrini veren Rus Yüzbaşı Dmitry Paladiçuk’un imzasını taşıyan bir mektup aldığını açıklamıştı. Mektupta AZAL uçağından açıkça bahsedilmekle birlikte bir gözetleme istasyonu tarafından “potansiyel bir hedef” tespit edildiği, ancak yoğun sis nedeniyle görsel olarak tanımlanamadığı belirtiliyor. Hedef daha sonra radar sistemi tarafından izlendi. Kaza sürecinde Yüzbaşı Paladiçuk, 51. Tümen'in komuta merkezine hedefin irtifasını ve hızını bildiriyor. Ardından telefonla hedefi imha etme emri alıyor ve operatöre ateş emri veriyor. İlk füzenin ıskalamasına rağmen Paladiçuk ikinci kez ateş emri veriyor. HEDEFİN HIZI BİR İHA OLMADIĞINI GÖSTERİYORDU The Insider ayrıca notun gerçek gibi göründüğünü ve sızdırılan belgelerde ortaya çıkan uçağın hızının, Rus Pantsir-S füzesinin hedefin bir insansız hava aracı (İHA) olmadığını bildiğini gösterdiğini belirtti. Aynı zamanda Paladiçuk'un ilettiği verilere göre, İHA’lar 8 km yükseklikte 432 km/s hızla uçmadığı için hedefin bir İHA olmadığı oldukça açık bir şekilde görülüyor. Bu, Rusya’nın hedefin “insanlı bir uçak” olduğuna dair her türlü göstergeye sahip olduğunu gösteriyor.

Rus yüzbaşıdan itiraf gibi mektup: AZAL uçağı kasıtlı mı vuruldu? Haber

Rus yüzbaşıdan itiraf gibi mektup: AZAL uçağı kasıtlı mı vuruldu?

Azerbaycan Hava Yollarına (AZAL) ait J2-8243 sefer sayılı "Embraer 190" tipi yolcu uçağı, 25 Aralık 2024 tarihinde sabah saatlerinde Kazakistan'ın Aktau şehrinde düşmüştü. Rus füzesinin yolcu uçağını hedef alması sonucu büyük bir felaket meydana gelmiş ve uçakta bulunan 67 kişiden 38'i yaşamını yitirmişti. Azerbaycan yolcu uçağının düşürülmesiyle ilgili yeni bir ayrıntı gündeme geldi. Azerbaycan haber servisi Minval, 1 Temmuz 2025 tarihinde sansasyonel bilgiler içeren isimsiz bir mektup aldığını açıkladı. Uçağı vuran Rus Pantsir-S füzesinin ateşleme emri alan Rus Yüzbaşı Dmitry Sergeyeviç Paladiçuk tarafından yazıldığı belirtilen mektuba göre; Paladiçuk, emri bir operatöre nasıl ilettiğini anlattı. AZAL UÇAĞI İKİ DEFA HEDEF ALINDI Mektupta AZAL uçağından açıkça bahsedilmekle birlikte bir gözetleme istasyonu tarafından “potansiyel bir hedef” tespit edildiği, ancak yoğun sis nedeniyle görsel olarak tanımlanamadığı belirtiliyor. Hedef daha sonra radar sistemi tarafından izlendi ve Yüzbaşı Paladiçuk, 51. Tümen'in komuta merkezine hedefin irtifasını ve hızını bildiriyor. Ardından telefonla hedefi imha etme emri alıyor ve operatöre ateş emri veriyor. İlk füzenin ıskalamasına rağmen Paladiçuk ikinci kez ateş emri veriyor. Mektubun tam metninde ise şu ifadeler yer alıyor: Bana yöneltilen sorularla ilgili Yüzbaşı Dmitry Sergeyeviç Paladiçuk olarak şu açıklamayı yapabilirim: Ben, 274 numaralı savaş aracının komutanı ve ateş ekibinin başı olarak, 24 Aralık 2024'ten 25 Aralık 2024'e kadar Grozni şehrini korumak için görevdeydim. 25 Aralık 2024 saat 05.40'ta, hazırlık seviyesi 1'e geçme emri aldım. Saat 05.48'de cep telefonuyla hazırlık durumuna geçtiğimi bildirdim. Konumdaki cep telefonu sinyali kararsızdı ve başka güvenilir iletişim aracım yoktu. Fiber optik kablolar döşenmişti ancak terminale bağlı değildi ve tuş takımı olan dijital telefon da yoktu. 08.11'de hedef tespit istasyonu potansiyel bir hedef tespit etti, ben de radarla hedefi kilitledim ve 51. Tümen komuta merkezine rapor ettim. Saat 08.13'te koordinatlarını güncelledim: azimut 338°, mesafe 7.000 m, irtifa 490 m, hız 118 m/s, yön 230°. Telefonla hedefi imha etmem emredildi. Yoğun sis nedeniyle optik sistem hedefini doğrulayamadı ve bu durum komuta merkezine bildirildi. 08.30'da operatöre ateş emri verdim. 08.33'te füze fırlatıcıdan ayrıldı. 08.47'de BM-72V6 [ateş] kontrol sistemi ıskaladığını bildirdi. 08.48'de ikinci bir saldırı emri verdim. MRLS verilerine göre, ilk füze fırlatıldığında: azimut 319°, mesafe 7.300 m, irtifa 697 m, hız 80 m/s. ikinci füze, hedef aşağıdaki özelliklere sahipken fırlatıldı: azimut 311°, mesafe 8.000 m, irtifa 1.300 m, hız 120 m/s. SES KAYITLARI DA VAR Minval, bu mektubun gerçekliğinin, yüzbaşının imzasıyla desteklenmiş olmasına rağmen, doğrulanamayacağını belirtti. Öte yandan Minval, mektubun içeriğini doğrulayan üç sesli mesajın ses kaydının da varlığını açıkladı. Buna karşın soruşturmanın devam etmesinden dolayı görüşmelerin tam metninin yayımlamaktan kaçınıldığı belirtilerek, “Ancak, üç sesin de operasyon emri verdiklerini, iki kez ateş ettiklerini ve roket parçalarının uçağa çarptığını iddia ettiklerini belirtelim.” ifadeleri kullanıldı. BAĞIMSIZ RUS MEDYASI DOĞRULADI Rus bağımsız haber kaynakları Agentstvo ve The Insider, Paladiçuk'un Novosibirsk'teki Hava Kuvvetleri ve Hava Savunma 14. Ordusu da dâhil olmak üzere çeşitli birimlerde görev yapmış bir hava savunma subayı olduğunu doğruladı. HEDEFİN HIZI BİR İHA OLMADIĞINI GÖSTERİYORDU The Insider ayrıca notun gerçek gibi göründüğünü ve sızdırılan belgelerde ortaya çıkan uçağın hızının, Rus Pantsir-S füzesinin hedefin bir insansız hava aracı (İHA) olmadığını bildiğini gösterdiğini belirtti. Aynı zamanda Paladiçuk'un ilettiği verilere göre, İHA’lar 8 km yükseklikte 432 km/s hızla uçmadığı için hedefin bir İHA olmadığı oldukça açık bir şekilde görülüyor. Bu, Rusya’nın hedefin “insanlı bir uçak” olduğuna dair her türlü göstergeye sahip olduğunu gösteriyor. AZAL UÇAĞI AKTAU YAKINLARINDA DÜŞTÜ Azerbaycan Hava Yollarına (AZAL) ait J2-8243 sefer sayılı "Embraer 190" tipi yolcu uçağı, 25 Aralık 2024 tarihinde sabah saatlerinde Kazakistan'ın Aktau şehrinde düşmüştü. Rus füzesinin yolcu uçağını hedef alması sonucu büyük bir felaket meydana gelmiş ve uçakta bulunan 67 kişiden 38'i yaşamını yitirmişti. Akşam saatlerinde ise uçağın kara kutusu bulundu ve kara kutusunun Brezilya’da inceleneceği açıklandı. Öte yandan yapılan incelemeler sonucunda, yolcu uçağının bir Rus Pantsir-S füzesi tarafından hedef alındığı ortaya çıkmıştı. Rusya başta inkâr etti ancak ortaya çıkan kanıtlar, füzenin Grozni üzerindeki bir SİHA (silahlı insansız hava aracı) hava faaliyeti sırasında 8432 sefer sayılı uçağa ateşlendiğini ve uçağın yanında patlayan şarapnelin yolcuları ve kabin ekibini vurduğunu doğruladı. Bununla birlikte Kazakistan Ulaştırma Bakanı Yardımcısı, düşen AZAL uçağıyla ilgili soruşturmanın Uluslararası Sivil Havacılık Teşkilatının (ICAO) standartlarına göre bir yıl kadar sürebileceğini söyleyerek; nihai sonuç için yıl sonunu işaret etti.

Azerbaycan Cumhurbaşkanı Aliyev, 9 Mayıs'ta Moskova'ya gitmeyecek! Haber

Azerbaycan Cumhurbaşkanı Aliyev, 9 Mayıs'ta Moskova'ya gitmeyecek!

Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin'in Dış Politika Uzmanı Yuri Ushakov, verdiği bir demeçte Azerbaycan Cumhurbaşkanı İlham Aliyev'in Sovyetler Birliği'nin Nazi Almanyası'na karşı kazandığı savaşın 80. yıl dönümü münasebetiyle düzenlenecek etkinliklere katılmayacağını belirtti. Ushakov, Aliyev'in etkinliklere katılmama sebebini ise Haydar Aliyev'e adanmış iç etkinliklerde yer alması gerektiği şeklinde açıkladı. Ukrayna Güvenlik Servisi (SBU) eski çalışanı Ivan Stupak, Kanal 24'e yaptığı açıklamada, İlham Aliyev'in etkinliklere katılmamasının sebebini Aralık 2024'te gerçekleşen uçak kazası olarak belirtti. Stupak, konuyla ilgili olarak "Ben Sayın Aliyev'in tam da bu olaydan dolayı gelmediğini düşünüyorum. Taraflar arasında henüz bir anlaşma sağlanamadı." şeklinde konuştu. SAVAŞ SUÇLUSU PUTİN, TÖRENE LİDERLERİ DAVET ETTİ! Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin'in; Sovyetler Birliği'nin Nazi Almanyası'na karşı kazandığı savaşın 80. yıl dönümü münasebetiyle düzenlenecek etkinliklere Çin, Hindistan ve Brezilya'nın yanı sıra AB üyesi Slovakya ve AB adayı Sırbistan'ın liderlerini de davet ettiği bildirildi. Putin Rusyası, Sovyetler Birliği'nin İkinci Dünya Savaşı sırasında milyonlarca insanı cephelerde ölüme göndererek savaşı kazanmasına ithafen her yıl 9 Mayıs'ta törenler düzenliyor. RUSLARIN DÜŞÜRDÜĞÜ AZERBAYCAN YOLCU UÇAĞI Azerbaycan Hava Yollarına (AZAL) ait J2-8243 sefer sayılı "Embraer 190" tipi yolcu uçağının, 25 Aralık 2024 tarihinde sabah saatlerinde Kazakistan'ın Aktau şehrinde düşmesi sonucu büyük bir felaket meydana geldi. Uçakta bulunan 67 kişiden 38'i yaşamını yitirdi. Akşam saatlerinde ise uçağın kara kutusu bulundu ve kara kutusunun Brezilya’da inceleneceği açıklandı. Öte yandan yapılan incelemeler sonucunda ise, yolcu uçağının bir Rus Pantsir-S füzesi tarafından hedef alındığına ulaşıldı. Azerbaycan hükûmet kaynakları; meydana gelen uçak kazasına bir Rus füzesinin neden olduğunu doğruladı. Kaynaklara göre füze, Grozni üzerindeki bir SİHA (silahlı insansız hava aracı) hava faaliyeti sırasında 8432 sefer sayılı uçağı hedef aldı ve uçuşun ortasında uçağın yanında patlayan şarapnel yolcuları ve kabin ekibini vurdu. Rusya, kazadan yaklaşık bir ay sonra konuyla ilgili kapsamlı bir inceleme başlatacağını duyurdu. Hava trafik kontrol servisleri, hava trafik yönetim sistemi ve hava savunma sistemi yetkililerinin eylemlerini değerlendirmek üzere kapsamlı teknik adli inceleme yapıldığı belirtildi. 19 Şubat 2025 tarihinde konuyla ilgili demeç veren Kazakistan Ulaştırma Bakanı Yardımcısı Talgat Lastayev, bakanlığın değerlendirme toplantısında yaptığı açıklamada, düşen AZAL uçağına ilişkin nihai raporun açıklanma sürecine dair bilgi verdi. YIL SONUNU İŞARET ETTİ Lastayev, Uluslararası Sivil Havacılık Teşkilatının (ICAO) standartlarına göre uçak kazalarının soruşturma süresinin bir yıla kadar uzayabildiğini kaydetti ve "Dolayısıyla (AZAL uçağına ilişkin) soruşturmanın nihai raporunun bu yıl aralık ayına kadar hazır olması lazım." ifadelerini kullandı.

Rus mahkemesi, AZAL uçağının düşürülmesiyle ilgili belgelere el konulmasına izin verdi! Haber

Rus mahkemesi, AZAL uçağının düşürülmesiyle ilgili belgelere el konulmasına izin verdi!

Moskova Basmanny Mahkemesi, 25 Aralık 2024 tarihinde Azerbaycan Hava Yollarına (AZAL) ait Embraer 190 tipi uçağın düşürülmesiyle ilgili soruşturmaya ilişkin belgelere el konulmasına izin verdi. İKİ BELGEYE EL KONULDU Ocak 2025'te dava dosyasıyla ilgili yürütülen soruşturma kapsamında, belgelere el konulması için mahkemeye dilekçe sunuldu. Görevli savcı tarafından da desteklenen talebin incelenmesi sonrasında, bu karar Moskova Basmanny Mahkemesi tarafından Ocak 2025'te alındı.  Mahkeme kayıtlarına göre kazaya ilişkin ceza davası, Rusya Federasyonu Soruşturma Komitesi Ana Soruşturma Müdürlüğü tarafından yürütülüyor. RUSLARIN DÜŞÜRDÜĞÜ AZERBAYCAN YOLCU UÇAĞI Azerbaycan Hava Yollarına (AZAL) ait J2-8243 sefer sayılı "Embraer 190" tipi yolcu uçağının, 25 Aralık 2024 tarihinde sabah saatlerinde Kazakistan'ın Aktau şehrinde düşmesi sonucu büyük bir felaket meydana geldi. Uçakta bulunan 67 kişiden 38'i yaşamını yitirdi. Akşam saatlerinde ise uçağın kara kutusu bulundu ve kara kutusunun Brezilya’da inceleneceği açıklandı. Öte yandan yapılan incelemeler sonucunda ise, yolcu uçağının bir Rus Pantsir-S füzesi tarafından hedef alındığına ulaşıldı. Azerbaycan hükûmet kaynakları; meydana gelen uçak kazasına bir Rus füzesinin neden olduğunu doğruladı. Kaynaklara göre füze, Grozni üzerindeki bir SİHA (silahlı insansız hava aracı) hava faaliyeti sırasında 8432 sefer sayılı uçağı hedef aldı ve uçuşun ortasında uçağın yanında patlayan şarapnel yolcuları ve kabin ekibini vurdu. Rusya, kazadan yaklaşık bir ay sonra konuyla ilgili kapsamlı bir inceleme başlatacağını duyurdu. Hava trafik kontrol servisleri, hava trafik yönetim sistemi ve hava savunma sistemi yetkililerinin eylemlerini değerlendirmek üzere kapsamlı teknik adli inceleme yapıldığı belirtildi. 19 Şubat 2025 tarihinde konuyla ilgili demeç veren Kazakistan Ulaştırma Bakanı Yardımcısı Talgat Lastayev, bakanlığın değerlendirme toplantısında yaptığı açıklamada, düşen AZAL uçağına ilişkin nihai raporun açıklanma sürecine dair bilgi verdi. YIL SONUNU İŞARET ETTİ Lastayev, Uluslararası Sivil Havacılık Teşkilatının (ICAO) standartlarına göre uçak kazalarının soruşturma süresinin bir yıla kadar uzayabildiğini kaydetti ve "Dolayısıyla (AZAL uçağına ilişkin) soruşturmanın nihai raporunun bu yıl aralık ayına kadar hazır olması lazım." ifadelerini kullandı. ÖN RAPOR YAYIMLANMIŞTI Öte yandan Kazakistan Ulaştırma Bakanlığı, 2025 yılının şubat ayının başında AZAL uçağının düşmesine ilişkin yürütülen soruşturmanın 53 sayfalık ön raporunu yayımlamıştı. Raporda; enkazda yapılan ilk incelemede çeşitli boyut ve şekillerde uçağın kuyruk kısmında, stabilizatöründe ve dümenlerinde çok sayıda açık ve kapalı hasarın belirlendiği kaydedilmişti. Ayrıca raporda, “Uçak yere çarpmadan önce hidrolik sistemlerinin, uçak bileşenlerine giren yabancı nesneler nedeniyle hasar gördüğü kanıtlandı. Bu hasar, uçağın hidrolik sıvı veya basınç kaybına yol açacaktır.” ifadeleri kullanılmıştı. Uçağın dengeleyici kontrol kablolarında da muhtemelen yabancı nesnelerden kaynaklanan hasar meydana geldiği aktarılan raporda, “Uçaktaki hasar, harici nesnelerin uçak yapısına girdiğini gösterir. Açık hasarların çoğu uçağın kanat kısmında ve dengeleyicisinde yer alıyor.” denildi ve uçak parçalarından çok sayıda yabancı cismin çıkarıldığı belirtildi.

Rusya'nın düşürdüğü AZAL uçağının soruşturma raporu yıl sonunda tamamlanacak Haber

Rusya'nın düşürdüğü AZAL uçağının soruşturma raporu yıl sonunda tamamlanacak

Azerbaycan Hava Yollarına (AZAL) ait J2-8243 sefer sayılı "Embraer 190" tipi yolcu uçağının, 25 Aralık 2024 tarihinde sabah saatlerinde Kazakistan'ın Aktau şehrinde düşmesi sonucu büyük bir felaket meydana geldi. Uçakta bulunan 67 kişiden 38'i yaşamını yitirdi. Akşam saatlerinde ise uçağın kara kutusu bulundu ve kara kutusunun Brezilya’da inceleneceği açıklandı. Öte yandan yapılan incelemeler sonucunda ise, yolcu uçağının bir Rus Pantsir-S füzesi tarafından hedef alındığına ulaşıldı. Azerbaycan hükûmet kaynakları; meydana gelen uçak kazasına bir Rus füzesinin neden olduğunu doğruladı. Kaynaklara göre füze, Grozni üzerindeki bir SİHA (silahlı insansız hava aracı) hava faaliyeti sırasında 8432 sefer sayılı uçağa ateşlendi ve uçuşun ortasında uçağın yanında patlayan şarapnel yolcuları ve kabin ekibini vurdu. 19 Şubat 2025 tarihinde konuyla ilgili demeç veren Kazakistan Ulaştırma Bakanı Yardımcısı Talgat Lastayev, bakanlığın değerlendirme toplantısında yaptığı açıklamada, düşen AZAL uçağına ilişkin nihai raporun açıklanma sürecine dair bilgi verdi. YIL SONUNU İŞARET ETTİ Lastayev, Uluslararası Sivil Havacılık Teşkilatının (ICAO) standartlarına göre uçak kazalarının soruşturma süresinin bir yıla kadar uzayabildiğini kaydetti ve "Dolayısıyla (AZAL uçağına ilişkin) soruşturmanın nihai raporunun bu yıl aralık ayına kadar hazır olması lazım." ifadelerini kullandı. ÖN RAPOR YAYIMLANMIŞTI Öte yandan Kazakistan Ulaştırma Bakanlığı, 2025 yılının şubat ayının başında AZAL uçağının düşmesine ilişkin yürütülen soruşturmanın 53 sayfalık ön raporunu yayımlamıştı. Raporda; enkazda yapılan ilk incelemede çeşitli boyut ve şekillerde uçağın kuyruk kısmında, stabilizatöründe ve dümenlerinde çok sayıda açık ve kapalı hasarın belirlendiği kaydedilmişti. Ayrıca raporda, “Uçak yere çarpmadan önce hidrolik sistemlerinin, uçak bileşenlerine giren yabancı nesneler nedeniyle hasar gördüğü kanıtlandı. Bu hasar, uçağın hidrolik sıvı veya basınç kaybına yol açacaktır.” ifadeleri kullanılmıştı. Uçağın dengeleyici kontrol kablolarında da muhtemelen yabancı nesnelerden kaynaklanan hasar meydana geldiği aktarılan raporda, “Uçaktaki hasar, harici nesnelerin uçak yapısına girdiğini gösterir. Açık hasarların çoğu uçağın kanat kısmında ve dengeleyicisinde yer alıyor.” denildi ve uçak parçalarındaki kör hasarlardan çok sayıda yabancı cismin çıkarıldığı belirtildi.

logo
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.