SON DAKİKA
Hava Durumu
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文

#Havacılık

QHA - Kırım Haber Ajansı - Havacılık haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Havacılık haber sayfasında canlı gelişmelerle ulaşabilirsiniz.

TEKNOFEST İstanbul kapılarını açtı: Teknoloji tutkunları Atatürk Havalimanı’nda buluşuyor Haber

TEKNOFEST İstanbul kapılarını açtı: Teknoloji tutkunları Atatürk Havalimanı’nda buluşuyor

Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı (T3 Vakfı) ile Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı öncülüğünde bu yıl 13. kez düzenlenen dünyanın en büyük havacılık, uzay ve teknoloji festivali TEKNOFEST İstanbul, bugün Atatürk Havalimanı’nda başladı. Festival, 21 Eylül’e kadar teknoloji meraklılarını ağırlayacak. Yarışmalardan hava gösterilerine kadar birçok etkinliğe ev sahipliği yapacak olan festivale, Kırım Tatar halkının millî lideri ve Ukrayna Milletvekili Mustafa Abdülcemil Kırımoğlu ile Kırım Tatar Milli Meclisi (KTMM) Başkan Yardımcısı ve Ukrayna Milletvekili Ahtem Çiygöz de Kıyiv'den gelerek katılacak. Kırımoğlu dışında ayrıca Ukrayna'nın Ankara Büyükelçisi Nariman Celâl de TEKNOFEST İstanbul'a katılım gösterecek. Dünyanın en büyük havacılık, uzay ve teknoloji festivali TEKNOFEST İstanbul'un resmî açılış töreni saat 12.00'de gerçekleşecek. REKOR BAŞVURULAR, DEV ÖDÜLLER TEKNOFEST’in en dikkat çekici bölümlerinden biri olan teknoloji yarışmalarına bu yıl 565 binden fazla takım ve 1 milyon 100 bin yarışmacı başvurdu. Ön elemeyi geçen takımlar 85 milyon TL’nin üzerinde destek alırken, dereceye girenlere toplamda 65 milyon TL’nin üzerinde ödül dağıtılacak. YARIŞMALAR, GÖSTERİLER, KONSERLER VE ÇOK DAHA FAZLASI Bugüne kadar 11 milyona yakın ziyaretçiyi ağırlayan TEKNOFEST, İstanbul'da da her yaştan ziyaretçiye hitap eden zengin bir program sunuyor. Festival boyunca hava gösterileri, konserler, sahne şovları, eğitici atölyeler, simülasyon alanları ve bilim gösterileri gibi birçok etkinlik yapılacak. Katılımcılar ayrıca milli deniz, kara ve hava araçlarının sergilendiği alanı ziyaret edebilecek. Festivalde SOLOTÜRK, Türk Yıldızları ve F-16 savaş uçaklarının yanı sıra ATAK helikopterleri, Hürkuş, ANKA, Bayraktar TB2, Bayraktar TB3 ve Bayraktar AKINCI da yer alacak. Ünlü sanatçı Kıraç ise 19 Eylül'de saat 19.00'da festival sahnesinde konser verecek. Katılımın ücretsiz olduğu festivale girmek için çevrim içi kayıt yaptırılması zorunlu. Ziyaretçiler, festival alanına 09.00-19.00 saatleri arasında giriş yapabilecek ve ulaşım için toplu taşıma araçlarını kullanmaları tavsiye ediliyor. Detaylı bilgi ve kayıt için www.teknofest.org adresi ziyaret edilebilir.

SAHA İstanbul Milli Test ve Sertifikasyon Çalıştayı (MİLTES) tamamlandı Haber

SAHA İstanbul Milli Test ve Sertifikasyon Çalıştayı (MİLTES) tamamlandı

Türkiye’nin ve Avrupa’nın en büyük sanayi kümelenmesi olan SAHA İstanbul tarafından hayata geçirilen Milli Test ve Sertifikasyon Çalıştayı (MİLTES), savunma, havacılık ve denizcilik başta olmak üzere birçok sektörde test ve sertifikasyon süreçlerinin geliştirilmesini odağına alan önemli bir buluşmaya sahne oldu. Türkiye Cumhuriyet, Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanlığının destekleriyle Teknopark Ankara’da düzenlenen etkinlikte, kamu ve özel sektörden çok sayıda uzman ve yönetici bir araya geldi. Katılımcılar, gün boyunca gerçekleştirilen teknik sunumlar ve panel oturumlarıyla sektörün karşılaştığı zorluklara birlikte çözüm aradı. ÜRETİMİN KALBİNDE: TEST VE SERTİFİKASYON Çalıştayın açılışında konuşan SAHA İstanbul Genel Sekreteri Levent Kerim Uça, test ve sertifikasyonun üretim süreçlerinin ayrılmaz bir parçası haline geldiğini vurgularken, bu alandaki ulusal kapasitenin artırılmasının sektörün rekabetçiliği açısından kritik önem taşıdığını dile getirdi. SAHA İstanbul bünyesindeki 10 teknik komite ile savunma, havacılık ve uzay sanayi alt sektörlerini yakından takip ettiklerini dile getiren Uça, "Bu çalıştay, komite çalışmalarımızın da bir devamı niteliğinde. Daha önce gerçekleştirdiğimiz Milli Havacılık Endüstrisi (MİHENK) ve Milli Mühendislik Yazılımları çalıştaylarının ardından, bugün de test, sertifikasyon ve uygunluk değerlendirme sektörümüzdeki gelişmeleri değerlendirecek, konuyla ilgili tüm tarafların katkısıyla sektörün ihtiyaçlarına çözüm arayacağız. Birlikte öğrenmek, fikir üretmek ve yön vermek için buradayız." dedi. Açılışta ayrıca Savunma Sanayii Başkanlığı Kalite Test ve Sertifikasyon Daire Başkanı Tolga Sayın, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Otomotiv Sanayi Daire Başkanı Hasan Semiz ve Millî Savunma Bakanlığı Bakan Yardımcısı Şuay Alpay da söz alarak test ve sertifikasyonun sektörel gelişim içindeki stratejik rolüne dikkat çekti. TEST VE SERTİFİKASYONUN GELECEĞİ PANEL OTURUMLARINDA MASAYA YATIRILDI Çalıştay, test ve sertifikasyon konularının farklı açılardan ele alındığı dört ayrı panel oturumuyla devam etti. İlk olarak düzenlenen “Millî Havacılıkta Test ve Sertifikasyon: Mevcut Durum ve Geleceğe Bakış” panelinde, havacılık sektöründeki uygulamalar, uçuşa elverişlilik kriterleri ve üretim organizasyonlarına yönelik standartlar değerlendirildi. İkinci oturumda denizcilik sektörü gündeme alındı. “Deniz Teknolojileri: Test ve Sertifikasyon Yaklaşımları” başlıklı panelde, Türk Loydu ve ilgili kurumlar deniz platformlarında kalite güvencesi sağlama yöntemlerini paylaştı. Üçüncü panelde ise daha geniş bir perspektifle ilerleyen çalışmalara odaklanıldı. “Geleceğe Hazırlık: Test ve Sertifikasyon Alanında Ulusal Stratejiler” başlığı altında, ASELSAN, ROKETSAN, MKE ve TUSAŞ gibi kuruluşların temsilcileri, Türkiye'nin yerli test altyapısına dair vizyonunu ortaya koydu. Yerli çözümler, millîleşme oranı ve koordinasyon ihtiyacı öne çıkan başlıklar arasında yer aldı. Günün son panelinde ise “Eğitimle Güçlenen Test ve Sertifikasyon Ekosistemi” konusu masaya yatırıldı. Savunma Sanayii Akademisi, TSE, TÜRKAK, Sabancı Üniversitesi ve TRtest temsilcilerinin katılımıyla gerçekleşen oturumda, nitelikli insan kaynağı ihtiyacı, akredite eğitim sistemleri ve yaşam boyu öğrenme kültürü üzerinde duruldu. ORTAK AKILLA GÜÇLENEN YERLİ KAPASİTE Türkiye’nin savunma ve havacılık sektörlerinde artan test ve sertifikasyon ihtiyaçlarına kalıcı çözümler üretmeyi hedefleyen MİLTES, “Kaliteli Üretim, Güvenilir Sertifikasyon, Küresel Rekabet” ilkeleri çerçevesinde şekillendi. Etkinlik boyunca, farklı kurumlardan gelen temsilciler hem bilgi ve deneyimlerini paylaştı hem de yeni iş birliklerinin temelini attı. Platform düzeyinde test süreçleri, yapay zekâ destekli doğrulama sistemleri, insan kaynağı ihtiyaçları ve akreditasyon mekanizmaları gibi konuların ele alındığı çalıştay, aynı zamanda bir “ortak akıl” buluşması niteliği taşıdı. SAHA İstanbul, bu alanda sürdürülebilir bir ekosistem oluşturmak adına çalışmalarını tüm paydaşlarla iş birliği içinde sürdürmeye devam edecek.

Cumhuriyet ve havacılık: İstikbal göklerdedir Haber

Cumhuriyet ve havacılık: İstikbal göklerdedir

Şerife Beyza Satılmaz / QHA ANKARA 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı her yıl olduğu gibi bu yıl da yurdun dört bir yanında büyük bir heyecanla ve coşkuyla kutlanıyor. Gazi Mustafa Kemal Atatürk, cumhuriyeti kurduğunda Türk havacılığının gelişmesi ve bu noktada adımlar atılması gerektiğinin farkındaydı. Cumhuriyetin ilk yıllarından günümüze Türk havacılığı nasıl ilerledi? Kırım Haber Ajansı (QHA) muhabiri;  Türk Tayyare Cemiyeti, Vecihi Hürkuş, Nuri Demirağ gibi önemli isimlerin yanı sıra günümüzde Türk savunma sanayisinin mihenk taşı TUSAŞ’a dair bilgileri derledi. TÜRK TAYYARE CEMİYETİ   Cumhuriyetin daha ikinci yılı dolmadan, Atatürk’ün direktifleriyle  Türk Tayyare Cemiyeti  16 Şubat 1925 yılında kuruldu. Atatürk burada yaptığı açılış konuşmasında Türk havacılığının temel düsturu olan, kaç kuşak neslin dilinden düşmeyecek o sözünü ifade etmişti: “İstikbal Göklerdedir. Göklerini koruyamayan uluslar, yarınlarından asla emin olamazlar.”   VECİHİ HÜRKUŞ Cumhuriyetin ilk yıllarında Türk Tayyare Cemiyeti denilince akla gelen ilk isimlerden biri ise Vecihi Hürkuş. 20 Aralık 1923 yılında hükûmet, Vecihi Hürkuş’u Avrupa devletlerinin havacılık çalışmalarını incelemek üzere Fransa’ya gönderdi. Vecihi Hürkuş’un Türkiye’ye döndüğünde ilk Türk tipi uçağı Vecihi K-6’yı inşa ettiği biliniyor. Türk Tayyare Cemiyetinin ismi ise Genel Kurul kararı ile 1935 yılında  “Türk Hava Kurumu-(THK)” olarak değiştirildi. SİVİL HAVACILIK TARİHİNİN İLK ÖZEL TEŞEBBÜSÜ: NURİ DEMİRAĞ Nuri Demirağ, uzun bir süre müteahhitlik yaptıktan sonra 1936 yılında havacılık sektörüne adım attı. Demirağ, 1933'te Hürkuş'un "Vecihi XVI" adlı kapalı kabin uçağının imal edilmesi için 5 bin lira bağışta bulundu. 1936'da devletin ilk uçak fabrikasını kurma girişiminde bulunan Demirağ, fabrikayı memleketi Divriği'de kurmayı planladı. Çünkü hem memleketi hem de etrafı dağlarla çevrili olan Divriği stratejik bir seçimdi. Ancak öncelikle İstanbul'da deneme atölyesi kurulacaktı. Barbaros Hayrettin Paşa İskelesi'nin yanında bugün Deniz Müzesi'nin olduğu alana atölye binası inşa edildi. “TÜRK'ÜN YAPTIĞI UÇAKLARI ELBETTE TÜRKİYE’DE YETİŞEN PİLOTLAR UÇURACAKTIR” Deneme uçuşlarını yapabilmek için Yeşilköy'deki Elmaspaşa Çiftliği'ni satın alan Demirağ, üzerine büyük bir uçuş sahası, hangarlar ve uçak tamir atölyesi yaptırdı. Demirağ, “Türk’ün yaptığı uçakları elbette Türkiye’de yetişen pilotlar uçuracaktır.” diyerek “Gök Okulunu” işte burada açtı. Günümüzde bu alanda İstanbul Atatürk Havalimanı yer alıyor.  Gök Okulunda toplam da 16 bin saat uçuş yapıldı ve 290 pilot yetiştirildi. HEM EĞİTİM HEM YOLCU UÇAĞI YAPILDI Beşiktaş'taki uçak fabrikasında üretilecek uçak ve planörlerin planını Türkiye'nin ilk uçak mühendislerinden Selahattin Reşit Alan çizdi. 1936'da ilk tek motorlu uçak "Nu.D-36" üretildi. Uçağa Nuri Demirağ'ın ismini simgelediği için "Nu.D-36" denildi. 1938'de ise "Nu.D-38" adlı çift motorlu 6 kişilik yolcu uçağı yapıldı.  22 Ocak 1937 tarihinde Türk Hava Kurumu 10 eğitim uçağı ve 65 planör siparişi verdi. Planörler yapılarak teslim edildi. Nu. D.36 adı verilen eğitim uçağı ise kontrol uçuşu sırasında Eskişehir’de kaza geçirmesi nedeniyle siparişlerin iptal edilmesine neden oldu. Alan, ise  bu kazada vefat etti.     Demirağ konuyu mahkemeye taşıdı ancak THK lehine sonuçlandı. O dönem uçakların yurt dışına satılamaması için kanun çıkarılınca sipariş alamayan fabrika, 1944 yılında kapandı. Kapandıktan sonrası ise tam olarak fabrikaya ve uçaklara ne olduğu konusu hâlâ bilinmezliğini koruyor. Türk havacılığının gelişimini baltalayan bu olayların ardından Cumhuriyetin 101. yılında Türk savunma sanayi tekrar ivme kazanmış durumda. TUSAŞ NASIL KURULDU? 1950 yıllarında Amerika Birleşik Devletleri’nden (ABD) Marshall yardımlarının alınmaya başlanması Türk havacılığında üretimi durdurmuştu. Çünkü uçak almanın maliyeti, üretmenin maliyetinden daha düşüktü. Ancak Türkiye’nin 1964 yılında Kıbrıs’a müdahale etmek istemesi ve 1974’te Kıbrıs Barış Harekâtı’nda karşı karşıya kaldığı amborgo kararları Türk havacılığında yeni bir dönemi açacaktı. Dönemin Hava Kuvvetleri Komutanı Muhsin Batur’un öncülüğünde 16 Temmuz 1970 tarihinde, “Türk Hava Kuvvetlerini Güçlendirme Vakfı” kuruldu. Bu gelişmenin devamında milli sanayimiz ile kendi uçağımızı yapma amacıyla TUSAŞ (Türk Uçak Sanayii A.Ş.) 1973 yılında kuruldu. TUSAŞ’ın yönetimi altında kurulan TAI’nın (Turkish Aerospace Industries, Inc.) yüzde 51 hissesi Türk Hava Kuvvetlerini Güçlendirme Vakfı’na, geri kalan hisse ise ABD’li bir şirkete aitti. Bu durum 12 Ocak 2005 tarihinde Savunma Sanayi Başkanlığı ve Milli Savunma Bakanlığının yüzde 49’luk  hisseyi almasıyla değişecektir. Böylece TUSAŞ’ın yeni adı “Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş.” oldu. TAI adı ise uluslararası platformlarda kullanılıyor. Gerekli hazırlıklar tamamlandıktan sonra  TUSAŞ, fiili olarak ilk kez uçak üretimine 1987 yılında başladı. TUSAŞ bugün Türkiye’de uçak, helikopter, insansız hava araçları (İHA) ve hava- uzay platformlarının tasarımı, geliştirilmesi, imalatı, entegrasyonu, modernizasyonu ve satış sonrası hizmetleri alanlarında faaliyet göstermektedir.  TÜRKİYE’NİN HAVACILIKTAKİ GÜCÜ: TUSAŞ Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş. (TUSAŞ),  Türk savunma sanayisinin güçlenmesinde büyük bir rol oynuyor. TUSAŞ, Türkiye'yi 5. nesil uçak üretebilen az sayıda ülke arasına girmesini sağlayacak  Milli Muharip Uçak KAAN olmak üzere birçok önemli projenin mimarı. KAAN'ın ise 2028 yılında Türk Hava Kuvvetleri envanterine girmesi amaçlanıyor. TUSAŞ’ın ürettiği güvenlik güçlerine hizmet veren ürünler arasında “T129 ATAK Taarruz ve Taktik Keşif Helikopteri, T70 Genel Maksat Helikopteri, ANKA ve AKSUNGUR insansız hava araçları” yer alıyor. Türkiye’nin ilk yerli imkanlarla  üretilen T625 GÖKBEY Genel Maksat Helikopterinin test ve sertifikasyon faaliyetleri başarılı bir şekilde devam ediyor. 3 adet GÖKBEY envantere girmesinin ardından Jandarma Genel Komutanlığı’na teslim edilecek. HÜRKUŞ Temel Eğitim Uçağı ve HÜRJET Eğitim ve Hafif Taarruz Uçağı da envantere girmeye hazırlanıyor. Hürkuş’un 2025 yılında Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığına teslim edilmesi hedefleniyor. Testleri devam eden ANKA-III İnsansız Savaş Uçağı, 40 bin feet irtifada görev yapacak ve 10 saat havada kalabilecek. QHA olarak 23 Ekim 2024 tarihinde Ankara'nın Kahramankazan ilçesindeki TUSAŞ yerleşkesine yönelik düzenlenen terör saldırısında şehit olan GÖKBEY’in de mühendisi olan Zahide Güçlü Ekici, TUSAŞ çalışanı Hasan Hüseyin Canbaz, TUSAŞ Kalite Kontrolcü Cengiz Coşkun, TUSAŞ güvenlik görevlisi Atakan Şahin Erdoğan ve  taksi şoförü Murat Arslan’ı rahmet ve minnetle anıyoruz.

logo
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.