SON DAKİKA
Hava Durumu
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文

#Namık Kemal

QHA - Kırım Haber Ajansı - Namık Kemal haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Namık Kemal haber sayfasında canlı gelişmelerle ulaşabilirsiniz.

Vatan Şairi Namık Kemal, vefatının 137. yılında anılıyor Haber

Vatan Şairi Namık Kemal, vefatının 137. yılında anılıyor

"Ecdâdımızın heybeti ma'rûf-u cihândır, Fıtrat değişir sanma bu kan yine o kandır..." dizeleriyle tanınan; Türk edebiyatının öncü kalemlerinden, "Vatan Şairi" olarak tanınan şair ve yazar Namık Kemal'in vefatının 137. yılı. Namık adını şair Eşref Paşa'dan alan, asıl adı Mehmet Kemal olan usta edebiyatçı, 1 Aralık 1840'ta 2. Abdülhamid'in müneccimbaşısı Yenişehirli Mustafa Asım Bey ile Fatma Zehra Hanım'ın çocukları olarak Tekirdağ'da doğdu. Namık Kemal, 1848'de annesi Fatma Zehra Hanım'ı kaybedince çocukluğunu Tekirdağ Valisi dedesi Abdüllatif Paşa'nın yanında, Rumeli ve Anadolu'da geçirdi. Afyon müftüsü Buharalı Hacı Velid Efendi'den gördüğü eğitimin yanı sıra özel derslerle de Arapça ve Farsça dillerini öğrenen Namık Kemal, Afyon Mevlevi Tekkesi neyzenbaşı Coşkun Dede'den tarikat usullerini öğrendi. İLK ŞİİR DENEMELERİNİ KARS'TA YAZDI Mart 1853'te Kars kaymakamlığına tayin edilen dedesiyle bu şehre taşınan Kemal, 1,5 yılda Karslı şair ve müderris Vaizzade Seyid Mehmet Hamid Efendi'den tasavvuf ilmini, divan edebiyatını öğrendi ve hocasının da teşvik etmesiyle ilk şiir denemelerini kaleme aldı. Kara Veli Ağa adındaki kır serdarından avcılık, atıcılık, cirit oyunu dersleri alan şair, babasının 1855'te Filibe kentine mal müdürü ve dedesinin Sofya Kaymakamlığına atanması ile Sofya'ya gitti ve 16 yaşındayken Niş kadısı Mustafa Ragıp Efendi'nin kızı Nesibe Hanım'la evlendi. Çiftin Feride, Ulviye ve Ali Ekrem adında üç çocuğu olurken, Sofya'da evlerine ziyarete gelen dedesinin arkadaşı şair Binbaşı Eşref Bey, şiirlerini okuduktan sonra bir mahlas düzenleyerek asıl adı "Mehmet Kemal" olan usta edebiyatçıya "Namık" ismini verdi. Sofya'da Fransızca öğrenen ve 1857'de İstanbul'a dönen Namık Kemal, ilk görev yeri Bab-ı Ali Tercüme Odası'nda katip olarak çalıştığı dönemde önemli düşünür ve sanatçılarla tanışma imkanı bularak fikir dünyasını oluşturmaya başladı. Edebiyatta Batılılaşmanın ilk adımlarını atan İbrahim Şinasi ile tanıştı ve Şinasi'nin çıkardığı Tasvir-i Efkar gazetesinde fıkra ve tercüme yazıları yazdı. Kemal, 1865'te Şinasi'nin Fransa'ya gitmesiyle kendisine bıraktığı gazeteyi tek başına çıkarmaya başladı. Namık Kemal, kuruluşu 1865'e dayanan ve daha sonra Yeni Osmanlılar Cemiyeti adıyla ortaya çıkan "İttifak-ı Hamiyet" adlı gizli derneğe katıldı, "Tasvir-i Efkar" gazetesinde hükümeti eleştiren yazılar kaleme aldı. Gazete, Yeni Osmanlılar Cemiyeti'nin görüşleri doğrultusunda yaptığı yayın sonucu 1867'de kapatıldı. ZİYA PAŞA İLE BİRLİKTE PARİS'E GİTTİ Namık Kemal, İstanbul'dan uzaklaştırılmak için Erzurum'a vali yardımcısı olarak atandı, fakat bu göreve gitmeyi erteleyerek Mustafa Fazıl Paşa'nın çağrısı üzerine Ziya Paşa ile birlikte Paris'e gitti. Fransız hükümetinin Genç Osmanlılara ülkeyi terk etmelerini söylemesi üzerine Londra'ya geçen Namık Kemal ve arkadaşları, 1868'te Mustafa Fazıl Paşa'nın maddi desteğiyle Ali Suavi ile "Muhbir" ve "Hürriyet" gazetelerini çıkardı. Namık Kemal, çeşitli anlaşmazlıklar sonucu, Avrupa'da desteksiz kalınca, 1870'te Zaptiye Nazırı (Güvenlik Bakanı) Hüsnü Paşa'nın çağrısı üzerine İstanbul'a döndü. Sadrazam Ali Paşa'nın ölümünden sonra Ebüzziya Tevfik Bey'le birlikte 1872'de İbret gazetesini çıkaran Namık Kemal'in, muhalif yazılar yazdığı için gazetesi kapatıldı ve mutasarrıf olarak Gelibolu'ya atandı. Namık Kemal, kaymakamlık görevinden azledilince 1873'te İstanbul'a döndü ve sonra tiyatroyla ilgilenmeye başladı. ARKADAŞIYLA BİRLİKTE TUTUKLANDI VE MAGOSA'YA SÜRGÜN EDİLDİ Gedikpaşa Tiyatrosu'nda 1 Nisan 1873'de "Vatan Yahut Silistre" oyununu sahneleyen Kemal, oyunu izleyenlerin galeyana gelip olay çıkarması üzerine birçok arkadaşıyla birlikte tutuklandı ve Magosa'ya sürgün edildi. Sanatı toplumun Batılılaşması için bir araç olarak kullanan şair, eserlerini halkın anlayabileceği sade bir dille yazmayı amaçlarken, Fransız edebiyatını örnek aldı ve romantizmin etkisinde kaldı. Kemal, Birinci Meşrutiyet'in ilanından sonra İstanbul'a dönerek danıştay üyeliği yaptı ve Kanun-ı Esasi'yi hazırlayan kurulda görev yaptı. Sırasıyla, 1879'da Midilli, 1884'te Rodos ve 1887'de Sakız Adası kaymakamlığı yapan şair, yakalandığı zatürre hastalığından kurtulamadı. Namık Kemal, 2 Aralık 1888'deki vefatının ardından Sakız Adası'ndaki bir caminin haziresine defnedildi. Daha sonra cenaze, vasiyetine uyularak Ebüzziya Tevfik'in padişaha müracaatı üzerine Gelibolu'ya nakledildi. Usta edebiyatçı, "Vatan yahut Silistre", "Gülnihal", "Akif Bey", "Zavallı Çocuk", "Kara Bela", "Celaleddin Harzemşah", "İntibah", "Cezmi", "Barika-i Zafer", "Kanije", "Osmanlı Tarihi Medhali", "Bahar-ı Daniş", "Terceme-i Hal-i Nevruz Bey", "Mukaddeme-i Celal", "Vaveyla", "Murabba", "Vatan Mersiyesi", "Osmanlı Tarihi" ve "Büyük İslam Tarihi"nin arasında olduğu pek çok eser kaleme aldı.

Vatan ve hürriyet şairi Namık Kemal Haber

Vatan ve hürriyet şairi Namık Kemal

"Vatanın bağrına düşman dayamış hançerini; Yok mudur kurtaracak baht-ı kara mâderini?" Mehmet Namık Kemal, Meclis-i Mâliye âzası, esham müdürü, İkinci Abdülhamid’in müneccimbaşısı Mustafa Asım Bey ile Tekirdağ mutasarrıfı Koniçeli Abdüllatif Paşa’nın kızı Fatma Zehra Hanım evlatları olarak 21 Aralık 1840 tarihinde Tekirdağ’da dünyaya geldi. Annesi o altı yaşındayken vefat eden Namık Kemal, dedesi Mutasarrıf Abdül Latif Paşa’nın yanında yetişti. Dedesi ile beraber Osmanlı topraklarının birçok şehrine seyahat eden Namık Kemal daha sonra bir mektubunda, “Ben anamdan doğdum doğalı gezmeye alıştım” demiştir. HÜRRİYETE DOĞRU İLK DÜŞÜNCELER Eğitimine İstanbul’da Beyazıt Rüşdiyesi’ne başlayan daha sonra Vâlide Mektebi’ne (Dârülmaârif) devam eden Namık Kemal’in bu mektepteki eğitim hayatı, dedesinin tayinleri sebebiyle kısa sürdü. Abdüllatif Paşa önce Afyon’a sonrasında Kıbrıs’a daha sonrasında ise merkezi Trabzon’da olan yeni kurulmuş Lazistan sancağı (Doğu Karadeniz) mutasarrıflığına oradan da Kars’a tayin edildi. Ancak Abdüllatif Paşa’nın 1854 yılında azledilmesi, Namık Kemal’de yeni duygular uyandırdı ve ilk küçük şiir denemelerine dedesinin azledilmesi üzerine girişti. Namık Kemal Kars’ta müderris Vâizzâde Mehmed Efendi’den tasavvuf ve edebiyat öğrendi; ders ve okuma yanında Kara Velî Ağa adlı bir binicinin yardımı ile binicilik cirit ve av gibi sporlarla meşgul oldu. Kırım Savaşı'ndan dönen askerlerle dolup taşan Kars, daha sonra onun fikri hayatını şekillendirecek ve Vatan Yahut Silistre’yi Kırım Savaşı esnasında cenaze merasimine şahit olduğu, asker kıyafetine girerek sevgilisinin peşinden orduya katılan kızın kulaktan kulağa yayılan macerasından etkilenerek yazacaktı. Bununla beraber Abdüllatif Paşa’nın 1855’te Sofya kaymakamlığına tayin edilmesiyle Sofya’ya yerleşen Namık Kemal daha önce giriştiği şiir çalışmalarına burada ciddiyet verdi ve ilk şiirlerini Sofya’da yazdı. Bununla beraber Namık Kemal’in içindeki edebiyat aşkını ve birikmiş şiirlerini gören Şair Binbaşı Eşref Bey (Paşa), ona daha sonrasında Türk edebiyatının unutulmazları arasında girecek olan Nâmık mahlasını verir. ERCÜMEN-İ ŞUARÂ VE TASVÎR-İ EFKÂR YILLARI Namık Kemal, 1857 yılında İstanbul’a dönüşü sonrasında Tercüme Odası’nda memuriyet hayatına başladı. Aynı zamanda tefsir, hadis, fıkıh, tasavvuf, Arap ve Acem edebiyatı dersleri almaya devam eden Namık Kemal, 1860’ta Ziyâ Paşa ile tanışır. Bu arada Leskofçalı Galib ve Hersekli Ârif Hikmet ile de yakın temas kuran Nâmık Kemal, 1861’de eski ve yeni nesilden şairlerin bir araya gelerek oluşturduğu Encümen-i Şuarâ’ya dâhil olur. Üstün inşad kabiliyetine sahip olan Namık Kemal, Encümen-i Şuarâ’da yazılan şiirleri haftada bir Hersekli Ârif Hikmet’in evinde buluştukları gecelerde okumakla yükümlüydü. Namık Kemal, 1862’de Tasvîr-i Efkâr’ı çıkarmaya başlayan Şinasi ile tanışır ve Tasvîr-i Efkâr’da yazmaya başlar. Bu sırada Fransızca öğrenmeye başlayan Namık Kemal, devamlı olarak maarif meseleleri üzerinde durdu, ilk defa olarak kadınların okutulması meselesini ortaya attı. “Lisân-ı Osmânî’nin Edebiyatı Hakkında Bazı Mülâhazâtı Şâmildir” adlı yazısında, Türk dili ve edebiyatının meselelerini toplu bir şekilde ilk defa ele aldı ve devrini aşan görüşler ortaya koydu. Belçika Kralı Léopold’ün ölümüne dair haber şeklinde kaleme aldığı fıkrada ise, hürriyet, hükümet ve millet arasında olan karşılıklı ilişki ve hükümdarın halka kendini nasıl sevdirdiği gibi meseleleri hakkındaki düşüncelerini yazıya yansıttı. Nâmık Kemal bu yazıları yazdığı sıralarda, ülkede meşrutiyet idaresini kurmak amacıyla 1865 yılında doğarak daha sonra Yeni Osmanlılar ismini alan İttifâk-ı Hamiyyet adlı gizli cemiyete katıldı. Burada Veliaht Murad Efendi ile yakınlık kurdu, bu arada Şehzade Abdülhamid Efendi ile de tanıştı. Sultan Abdülaziz’e hitaben Paris’te açık bir mektup neşrederek devlet idaresinin ıslahına dair tavsiyelerde bulundu ve geleceğe dönük siyasî bir program mahiyetindeki görüşlerini bildiren Mustafa Fâzıl Paşa’nın Nord gazetesine gönderdiği mektubun tercümesini Muhbir gazetesinden alıntıladı. Buna ilâve ettiği yazıda vatanı yükselmeye götürecek yeni bir neslin varlığını “Jeunes turcs (Jöntürkler)” ismi karşılığında “Türkistan’ın erbâb-ı şebâbı” tabiriyle haber verdi. MUHBİR VE ŞARK MESELESİ Yazının çıkışından sonraki günlerde Muhbir’in, Mısır Valisi Hidiv İsmâil Paşa’nın devletten yeni özel bir unvanla bazı imtiyazlar isteyeceğine dair bir haber neşretmesi ve Tasvîr-i Efkâr’ın haberi aynen sayfalarına geçirmesi Bâbıâli’yi büyük bir kızgınlığa sevketti. Bu yayını üzerine Muhbir bir ay kapatıldı. Sadrazam Âlî Paşa, Nâmık Kemal’den Tasvîr-i Efkâr’dan ayrılmasını istedi. Buna rağmen Namık Kemal, Girit hadiseleri dolayısıyla kaleme aldığı “Şark Meselesi” adlı makalesi yayımladı. Bunun üzerine Namık Kemal, Tasvîr-i Efkâr’ın 465. nüshasından itibaren yazarlıktan menolunur; İstanbul’dan uzaklaştırılmak istenir ve Erzurum’a tayini çıkar. Namık Kemal, Erzurum’a gitmez ve 1867’de Ziya Paşa ile Paris’e kaçar. Daha sonra Londra’ya geçen Namık Kemal, Hürriyet gazetesinin başına geldi ve Bâbıâli’yi rahatsız eden kuvvetli bir muhalefet cephesi oluşturdu. 1869’da ise Hürriyet’ten ayrılan Namık Kemal, 1870’da İstanbul’a döndü. “YAŞASIN VATAN! YAŞASIN KEMAL! YAŞA VATANIN KEMALİ!” Namık Kemal, 1872’de İbret gazetesinde yazılarını yayımlamaya başlar. Ancak İbret çıkışından dört ay sonra kapatılır ve Namık Kemal’in Gelibolu mutasarrıflığına tayini çıkar. Namık Kemal, Gelibolu’da halk tarafından sevinçle karşılanır; Gelibolu’da kalıcı icraatler gerçekleştirir. Buna rağmen 18722’de görevinde azledilir. 25 Aralık 1872’de İstanbul’a dönen Nâmık Kemal tekrar İbret’in başına geçer; Vatan Yahut Silistre’yi yazmaya başlar. Eserini tamamlayan Namık Kemal, 1 Nisan 1873 Salı gecesi Güllü Agop'un Gedikpaşa'daki tiyatrosunda Vatan Yahut Silistre adlı oyununu sergiler. Oyun halkta büyük yankı uyandırır ve sokaklar “Yaşasın vatan! Yaşasın Kemal! Yaşa vatanın Kemali!” nidalarıyla dolup taşar. 3 Nisan 1873 gecesi tekrar sahnelenen Vatan Yahut Silistre’nin ertesi gün Nâmık Kemal ve gazetenin yazar kadrosunun ileri gelenleri tiyatroda bulundukları sırada bir bir tutuklanıp hapishaneye gönderilir. Namık Kemal mahkemeye çıkarılmaksızın Sultan Abdülaziz’in 9 Nisan 1873 tarihli fermanıyla Magosa’ya sürgün edilir. HÜRRİYET UĞRUNA BİTMEYEN BİR SÜRGÜN HAYATI Namık Kemal İkinci Abdülhamid zamanında İstanbul’a geri döner ve Şûrâ-yı Devlet üyeliğine getirilir. Bunun arkasından 7 Ekim 1876’da Kānûn-ı Esâsî’yi hazırlamak için kurulmuş olan heyete 2 Kasım 1876 tarihinde üye tayin edilir. Burada, “Ne efsunkâr imişsin âh ey didâr-ı hürriyet/Esîr-i aşkın olduk gerçi kurtulduk esâretden” dizelerinin yer aldığı Hürriyet Kasidesi’ni yazar. Kānûn-ı Esâsî’nin ilanından sonra beş ay hapse giren Namık Kemal, 10 Temmuz’da padişahın iradesiyle Akdeniz adalarından birinde oturması şartı ile tahliye edilir. Namık Kemal’in Midilli’ye tayini çıkar ve burada Türk-Rus savaşının talihsiz seyri üzerine “Vâveylâ”, “Murabba”, “Bir Muhacir Kızının İstimdadı”nın yanı sıra “Lâzımsa” redifli gazeli gibi en meşhur vatanî şiirlerini yazar. Şair arkadaşı Hikmet’le oturup sabaha kadar beraberce meydana getirdiği “Vatan Mersiyesi” de burada yazıldı. Namık Kemal Midilli’den Rum ahalinin ve onlara alet olan eşraf ve memurların şikâyet ve iftiraları neticesinde 15 Eylül 1884’te Rodos mutasarrıflığına nakledilir. Geçirdiği şiddetli zatürreden dolayı çok sarsılmış olarak gittiği Rodos’un güzel ikliminde sağlığı düzelen Nâmık Kemal on iki cilt olarak tasarladığı Osmanlı Târihi’ne burada büyük bir şevkle başlar. Yabancı konsoloslardan birinin evine yapılan bir tecavüz hadisesiyle Namık Kemal Rodos’tan ayrılmak zorunda kalır. 1877 yılında Sakız mutasarrıflığına getirilen Namık Kemal’in sağlığı kötüleşir ve 2 Aralık 1888 yılında vatanına ve Türk’ün hürriyetine adadığı hayatını kaybeder.

logo
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.