Rusya'nın düşürdüğü AZAL uçağının soruşturma raporu yıl sonunda tamamlanacak
Azerbaycan Hava Yollarına (AZAL) ait J2-8243 sefer sayılı "Embraer 190" tipi yolcu uçağının, 25 Aralık 2024 tarihinde sabah saatlerinde Kazakistan'ın Aktau şehrinde düşmesi sonucu büyük bir felaket meydana geldi. Uçakta bulunan 67 kişiden 38'i yaşamını yitirdi. Akşam saatlerinde ise uçağın kara kutusu bulundu ve kara kutusunun Brezilya’da inceleneceği açıklandı.
Öte yandan yapılan incelemeler sonucunda ise, yolcu uçağının bir Rus Pantsir-S füzesi tarafından hedef alındığına ulaşıldı. Azerbaycan hükûmet kaynakları; meydana gelen uçak kazasına bir Rus füzesinin neden olduğunu doğruladı. Kaynaklara göre füze, Grozni üzerindeki bir SİHA (silahlı insansız hava aracı) hava faaliyeti sırasında 8432 sefer sayılı uçağa ateşlendi ve uçuşun ortasında uçağın yanında patlayan şarapnel yolcuları ve kabin ekibini vurdu.
19 Şubat 2025 tarihinde konuyla ilgili demeç veren Kazakistan Ulaştırma Bakanı Yardımcısı Talgat Lastayev, bakanlığın değerlendirme toplantısında yaptığı açıklamada, düşen AZAL uçağına ilişkin nihai raporun açıklanma sürecine dair bilgi verdi.
YIL SONUNU İŞARET ETTİ
Lastayev, Uluslararası Sivil Havacılık Teşkilatının (ICAO) standartlarına göre uçak kazalarının soruşturma süresinin bir yıla kadar uzayabildiğini kaydetti ve "Dolayısıyla (AZAL uçağına ilişkin) soruşturmanın nihai raporunun bu yıl aralık ayına kadar hazır olması lazım." ifadelerini kullandı.
ÖN RAPOR YAYIMLANMIŞTI
Öte yandan Kazakistan Ulaştırma Bakanlığı, 2025 yılının şubat ayının başında AZAL uçağının düşmesine ilişkin yürütülen soruşturmanın 53 sayfalık ön raporunu yayımlamıştı. Raporda; enkazda yapılan ilk incelemede çeşitli boyut ve şekillerde uçağın kuyruk kısmında, stabilizatöründe ve dümenlerinde çok sayıda açık ve kapalı hasarın belirlendiği kaydedilmişti.
Ayrıca raporda, “Uçak yere çarpmadan önce hidrolik sistemlerinin, uçak bileşenlerine giren yabancı nesneler nedeniyle hasar gördüğü kanıtlandı. Bu hasar, uçağın hidrolik sıvı veya basınç kaybına yol açacaktır.” ifadeleri kullanılmıştı.
Uçağın dengeleyici kontrol kablolarında da muhtemelen yabancı nesnelerden kaynaklanan hasar meydana geldiği aktarılan raporda, “Uçaktaki hasar, harici nesnelerin uçak yapısına girdiğini gösterir. Açık hasarların çoğu uçağın kanat kısmında ve dengeleyicisinde yer alıyor.” denildi ve uçak parçalarındaki kör hasarlardan çok sayıda yabancı cismin çıkarıldığı belirtildi.